MIKÄ BLUSH?

maanantai 11. huhtikuuta 2016



Hää- ja juhlasuunnittelijan ammatti on kovassa nosteessa kuten muutkin luovuutta, työskentelyn vapautta ja visuaalisia aspekteja tarjoavat ammatit. Sosiaalisen median kautta ihmiset seuraavat päivittäin trendejä ja keräävät DIY-ideoita. Sisustukseen, pukeutumiseen, somistamiseen ja valokuvaamiseen panostetaan yhä enemmän ja omat aikaansaannokset jaetaan muiden kanssa. Kukapa siis ei haluaisi tehdä siitä itselleen ammattia? Alallemme tulee jatkuvasti uusia toimijoita ja kuulen niin tutuilta kuin tuntemattomilta, kuinka olen joka naisen unelma-ammatissa. Vaikka olemme olleet alalla vasta vähän aikaa, on sähköpostiimme jo ilmestynyt niin työhakemus kuin harjoittelupaikkapyyntö. Liiketoimintasuunnitelmaa värkätessämme huomasimme, että aiheesta on tehty viime aikoina myös yhä useampia opinnäytetöitä.

Vaikka häihin panostetaan Suomessa taloudellisesti yhä enemmän, ei hääsuunnittelijan käyttö ole vielä yleistynyt samassa suhteessa. Amerikassa, Englannissa ja muualla Euroopassa on enemmän sääntö kuin poikkeus, että häiden organisoinnista ja visuaalisesta ilmeestä vastaa suunnittelija. Olen kuitenkin vakuuttunut, että kuten kaikki muutkin trendit ja ilmiöt, niin tämäkin vielä rantautuu Suomeen jäädäkseen. Suomen huono taloudellinen tilanne ja vallalla oleva tee-se-itse aikakausi eivät luo otollisia olosuhteita kysynnän kasvulle. Mikään ei kuitenkaan poista sitä tosiseikkaa, että ihmisten aika alkaa käydä yhä arvokkaammaksi ja hyville tekijöille on aina tilausta :)

Meiltä kysytään usein miten kaikki sai alkunsa ja kuinka uskalsimme perustaa firman ja lähteä alalle. Kilpailunkin kasvaessa uskomme omaan visioomme ja tekemiseemme sekä kysynnän kasvuun. Alalle ryhtyminen ei vaadi suurta taloudellista panostusta tai riskin ottoa. Toisaalta meille on alusta asti ollut itsestäänselvyys, että satsaamme laatuun ja yrityksemme visuaaliseen ilmeeseen. Jos hommaan lähdetään, niin lähdetään kunnolla. Yrityksemme ilme kuvastaa tekemistämme. Tällä alalla pohjakoulutus ei mielestäni ole niin olennaista kuin omien vahvuuksien ja ominaisuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen sekä jatkuva omien tietojen ja taitojen päivitys. Tämä on myös ammatti, jossa ollaan paljon tekemisissä ihmisten kanssa. Persoonat - ne ovat isossa roolissa. Me uskomme täydentävämme toisiamme juuri oikeassa suhteessa asiakkaiden eduksi. 




Virallisten höpinöiden jälkeen on aika palata yrityksen alkuhetkiin. Kaikki lähti liikkeelle kevyestä hääsuunnittelija-aiheisesta rupattelusta leikkipuistossa. Sen aikana kävi ilmi, että me molemmat olimme harkinneet alalle ryhtymistä (myöhemmin meille valkeni ettemme todellakaan ole ainoita ja kyseessä ei sittenkään ollut elämää suurempi kohtalo, mutta siinä vaiheessa se oli jo myöhäistä). Häämessujen ja Maroon 5:n julkaiseman ”Sugar” videon innoittamana otin ratkaisevan askeleen ja näpyttelin Heidille saunaan mennessäni ylipitkän whats app -viestin. Ilmoitin perustavani yrityksen ja varmistin ettei hän vaan sattumalta haluaisi lähteä mukaan touhuun. Vaikka minut on sittemmin nimetty yrityksemme ”ihmistuntijaksi”, niin jälkikäteen voin vain ihmetellä, miten lyhyellä tuntemisella pyysin Heidiä mukaan tämän mittaluokan projektiin. Muistan vastauksen ikuisesti:  hey beibe, mä oon mukana!!” Aivan käsittämätöntä, ennakkoluulotonta heittäytymistä! Silloin tiesin, että kyllä - tämä on oikea tyyppi!

Uskomatonta, että nyt olemme tässä. Paljon takana ja niin paljon edessä. Vuosi on vierähtänyt hetkessä. Niin monet suunnitelmat ja muistipaperin merkinnät ovat muuttuneet todeksi, mutta vielä enemmän visioita ja ideoita on toteutettavaksi. Olemme oppineet älyttömästi kaikkea uutta kirjanpidosta sulakkeiden riittävyyteen. Alamme löytää omaa tapaamme työskennellä, mutta uuden oppiminen ei onneksi lopu koskaan.

Loppuun vielä muutama sana palveluistamme. Tarjoamme hääsuunnittelun lisäksi myös juhlasuunnittelupalveluita ja somistuksia niin yksityisille kuin yrityksille. Toimialueenamme on Pirkanmaa sekä Helsinki ja muu pääkaupunkiseutu. Meille on tärkeää olla helposti lähestyttäviä ja siksi olemme sisällyttäneet palvelutarjontaamme myös matalan kynnyksen palvelupaketteja. Näitä edustavat ”neuvonta & ideointi” sekä ”somistussuunnitelma” -palvelut. Somistussuunnitelmapalvelu on kehittämämme uudenlainen palvelukonsepti, johon emme olleet törmänneet aiemmin tällä alalla yritystä perustaessamme. Somistuksiahan alalla tehdään paljon, mutta lähes aina niihin sisältyy myös somisteiden hankinta ja esillepano. Somistussuunnitelmapalvelussa me hoidamme ideoinnin ja teemme siitä tarkan sekä visuaalisesti kauniin suunnitelman, laadimme hankintalistan ja laskemme budjettiarvion, mutta asiakas itse hoitaa somisteiden hankinnan ja asettelun. Järjestely mahdollistaa edullisen hinnan, joka sopii pienempäänkin hääbudjettiin. Lisäksi hääpari pääsee osallistumaan toteutukseen enemmän ja tekee somistusratkaisut viime kädessä itse. Somistussuunnitelmasta on tulossa tarkempi postaus vielä myöhemmin kuvien kera.

Käykää tutustumassa lisää palveluihimme www.blush.fi

PS. Nimellämme ei ole mitään sen suurempaa ja hohdokkaampaa tarinaa, se oli täysin tajunnanvirran (joka muuttui väkinäiseksi pohdinnaksi) tulos.

1 kommentti:

  1. Teidän uudet nettisivut on todella hienot ja toimivat, ammattitaitoinen mielikuva välittyy! Jään innolla seuraamaan myös eloon herännyttä blogia.
    Heidi on yksi idearikkaimpia ja valloittavimpia persoonia joihin oon saanut tutustua, oot Annemari löytänyt yhtiökumppaniksi ihan loistavan yksilön :)
    T. Heidin kampaaja Seinäjoelta :)

    VastaaPoista